Strefa Light - poradnia dietetyczna. Pomożemy Ci osiągnąć prawidłową wagę. Dietetyk Ozorków, dietetyk Chojna, dietetyk Gorzów.

Artykuły

Święta na diecie

Strefa Light - separator

Artykuły 2016-12-13

Święta na diecie

Święta to piękny czas, kiedy możemy się na chwilę zatrzymać, pobyć z rodziną, odpocząć. W naszej tradycji Święta również kojarzone są z biesiadowaniem. To czas kiedy na stole pojawiają się dania, których w ciągu roku zwykle nie jemy, są potrawy na które wręcz czekamy z utęsknieniem. Nie ma w tym nic złego, o ile na co dzień bez większych problemów radzimy sobie z racjonalnym odżywianiem, nie mamy problemów z masą ciała. Problem pojawia się w momencie gdy właśnie rozpoczęliśmy dietę lub gdy na co dzień z trudem radzimy sobie z racjonalnym odżywianiem, mamy tendencję do przejadania się, jedzenie wywołuje w nas różne, czasem skrajne  emocje. Wtedy ten czas świąteczny może być przyczyną frustracji, złości, kolejny raz zachwiać naszą wiarę w siebie. Coś w tym na pewno jest, ponieważ widzimy niepokój w oczach odwiedzających nas w tym czasie osób, lekką panikę i coraz częściej pojawiające się pytanie: „Ale co ze Świętami?”

Niestety nie mamy dobrych wiadomości. Z doświadczenia wiemy, że poza czasem urlopowym, jest to najtrudniejszy okres do przetrwania podczas odchudzania.  Nakładające się na siebie Święta Bożego Narodzenia, Sylwester plus Święto Trzech Króli powoduje, że okres lekko świąteczny towarzyszy nam niemal do połowy stycznia. Poprzedzany przez szereg wigilijnych spotkań (zakładowych, szkolnych, przedszkolnych) – to naprawdę ciężki czas. Dlatego warto się do niego spokojnie, metodycznie przygotować.

Dlaczego warto trzymać się zasad racjonalnego odżywiania w tym czasie? Znowu z doświadczenia znamy ten uśmiech, pewność w głosie i zadowolenie u osób pojawiających się w gabinecie po Świętach, które mówią: „Święta? – Było super. Zjadłam troszkę, popróbowałam wszystkiego, odpoczęłam,  było dużo spacerów, przygotowałam kilka lekkich dań, Pani się nie martwi – wszystko pod kontrolą”.  Są też  te mniej przyjemne spotkania, gdzie po kilku poprzekładanych wizytach (czasami aż do Wielkanocy), spotykamy się i niestety czasami wręcz musimy zaczynać od zera. Nie dlatego, że w Święta tak dużo się tyje, dwa dni lekkiej rozpusty nie przysporzy nam kilogramów, ale dlatego, że powrót do diety jest ciężki i czasami zajmuje nam około miesiąca lub dłużej, niektórzy już nawet nie wracają, poddają się, choć dotąd świetnie im szło. No cóż nie wiem jak Wy, ale my wolelibyśmy znaleźć się w tej pierwszej grupie. I choć wszystkie te Świąteczne przysmaki kuszą, to warto postawić na zdrowy rozsądek. Nie znamy nikogo, kto byłby szczęśliwy po wielkim objadaniu, najczęściej pojawia się dyskomfort, niestrawność, wzdęcia  i pytanie „ Po co mi to było?”

Dlatego w tym roku będzie inaczej.  Będzie bardzo dobrze i bardzo smacznie.

Kilka ogólnych zasad:

*Nie stawiajmy przed sobą nierealnych celów typu:

  • w Święta i tak będę ćwiczyć rano i wieczorem
  • będę jeść to co na diecie, nie zjem pierogów ani kawałka ciasta itp

*Podczas Wigilii można spróbować wszystkiego, ale w racjonalnych ilościach (1 pasztecik, 2 pierogi, 1 kawałek karpia itp.) po kolacji zjeść jeden kawałek ciasta.

*Warto jeść wolno, rozmawiać, pić  - celebrować  jedzenie.

*Podczas Świąt nie siedźmy ciągle za stołem, róbmy przerwy między posiłkami ok. 3-4h i wtedy nie spożywajmy  żadnych kalorii. Najlepiej namówić rodzinę na spacer, pobawić się z dziećmi itp.

*Z ciastem także ostrożnie 1-2 kawałki dziennie maksymalnie.

*Jeżeli mamy ochotę na alkohol to najlepszym wyborem byłoby czerwone wino wytrawne lub półwytrawne. Poprawia trawienie, nie zawiera za dużo kalorii.

*Najlepiej przygotować  sporo surówek, surowych warzyw, lekkich dań, tak by mieć wybór na stole i ewentualnie by uzupełnić czymś talerz.

*I najważniejsze: zaraz po Świętach należy wrócić do diety. Tak by nie dojadać pozostałości aż do Sylwestra, a później kolejny tydzień  minie nam na dojadanie pozostałości po Sylwestrze.  To chyba najbardziej wpływa na przybieranie na wadze. Postarajmy się nie przygotowywać zbyt dużo jedzenia, a to co zostanie najlepiej oddać gościom na wynos.

*Pamiętajmy to tylko 3 dni, naprawdę szkoda byłoby zaprzepaścić dotychczasową pracę. Cieszmy się ze spotkania z bliskimi a niekoniecznie z pełnego talerza:)

Lekkie dania, które można jeść w Święta bez wyrzutów:

Sałatki z sosem (jogurtowym z cytryną lub winegret)

  • Z cykorii i pomarańczy obsypana sparzonym makiem
  • Marchew z rodzynkami przyprawiona sokiem z cytryny
  • Sałatka  z czerwonej kapusty - tradycyjna, przyprawiona sokiem z cytryny
  • Mieszanka sałat z sosem winegret posypana serem pleśniowym
  • Mieszanka sałat, wędzony łosoś, pomidor, ogórek, przyprażony słonecznik, sos winegret.
  • Tradycyjna sałatka jarzynowa ale z gęstym jogurtem zamiast majonezu

Ściąga Świąteczna

Ryby porcja 200 g

Lin w galarecie 80 kcal
Karp w galarecie  85 kcal
Karp smażony 230 kcal
Pstrąg smażony 140 kcal
Śledzie marynowane w oliwie            340 kcal
Śledzie świeże smażone                         390 kcal

 

Przystawki porcja 150 g

Galaretka z kurczaka    120 kcal
Śledzie z jabłkami i groszkiem 130 kcal
Galareta z różnych mięs z warzywami 200 kcal
Bigos wigilijny        230 kcal
Pierogi z grzybami (3-4 sztuki)  280 kcal
Kapusta z grzybami       150 kcal
Barszcz z uszkami (300g + 100g)         250 kcal
Kutia                                                       330 kcal

 

Zupy porcja 250 ml

Barszcz burakowo – grzybowy     80 kcal
Barszcz błyskawiczny      70 kcal
Zupa rybna na wywarze z włoszczyzny    130 kcal
Zupa grzybowa na wywarze z włoszczyzny 160 kcal

 

Drugie dania ok. 200 g

Potrawka  z kurczaka z warzywami   340 kcal
Kurczak faszerowany pieczony w folii  360 kcal
Schab pieczony z kminkiem i ze śliwkami    320 kcal
Kotlety schabowe      400 kcal
Sznycle cielęce po wiedeńsku     330 kcal

 

Ciasta porcja ok. 100 g

Makowiec serowy                                      220 kcal
Piernik przekładany powidłami      240 kcal
Makowiec      360 kcal
Piernik z bakaliami       365 kcal
Keks      380 kcal

 

 

Święta, dieta podczas świąt, jak nie przytyć w święta

Najbardziej polecane

Strefa Light - separator
Chrońmy zdrowie dzięki kolorom

Chrońmy zdrowie dzięki kolorom

Strefa Light - separator

05.01.2015

czytaj więcej
Zachęcamy Klientów GS Ozorków do świadomych wyborów

Zachęcamy Klientów GS Ozorków do świadomyc...

Strefa Light - separator

22.08.2016

czytaj więcej
Dziennik spożycia żywności

Dziennik spożycia żywności

Strefa Light - separator

07.07.2016

czytaj więcej
Noworoczne postanowienia

Noworoczne postanowienia

Strefa Light - separator

01.01.2018

czytaj więcej

Zachęcamy do lektury naszych artykułów, w których znajdziecie ciekawe informacje na temat odżywiania, wpływu tego co jemy na nasze samopoczucie i nie tylko. Zapraszamy!!!

DOŁĄCZ DO NAS

Love it Join Us

Pobierz i prześlij dalej

Dziękujemy

Kontakt Gorzów

Jana Pawła II 82 i (Black Pearl Spa)

Poniedziałek 10.00-20.00

 

Kontakt Chojna

ul. Słoneczna 35

Środa 8.30-19.00
Piątek 8.30-15.00
 

Kontakt Ozorków

Plac Jana Pawła II 1/1

Poniedziałek 10.00-20.00
Środa 10.00-20.00
Piątek 10.00-20.00