Strefa Light - poradnia dietetyczna. Pomożemy Ci osiągnąć prawidłową wagę. Dietetyk Ozorków, dietetyk Chojna, dietetyk Gorzów.

Artykuły

Czy to na pewno dla dzieci?

Strefa Light - separator

Artykuły 2016-09-29

Czy to na pewno dla dzieci? 6 artykułów, których Twoje dziecko powinno unikać.

Kuszeni telewizyjnymi reklamami często nieświadomie wybieramy produkty, które w jadłospisie dziecka powinny znajdować się bardzo rzadko albo najlepiej wcale. Przedstawiamy listę produktów, z którymi lepiej nie przesadzać lub ich zupełnie unikać.

Słodkie napoje

Soki z zagęszczonych soków lub przecierów

Soki takie często produkowane są z koncentratów, powstających poprzez odparowanie wody (w procesie technologicznym) a następnie usunięcie pozostałości po owocach – zmniejsza to koszty transportu. Do ponownego wytworzenia soku dodaje się do koncentratu wodę, sztuczne aromaty i miazgę owocową (np. miąższ w soku pomarańczowym). Do takich soków dodawane są syntetyczne witaminy a także sole mineralne. Natomiast często -  wbrew informacji na opakowaniu – zawierają cukier. Jeżeli w litrze soku jest nie więcej niż dwie łyżeczki cukru to producent nie ma obowiązku informowania o tym na opakowaniu. Napoje owocowe są to soki rozcieńczone wodą i dosładzane cukrem. Jeżeli chcemy dziecku dać sok, który nie jest poddawany licznym procesom technologicznym to szukajmy soków, które nie są produkowane z koncentratów.

Rozpuszczalne herbatki

W składzie takiego napoju znajdziemy: cukier, glukozę, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, ekstrakt z aronii, ekstrakty owocowe 0,45% (ananas, pomarańcza, banan, maltodekstryna), aromaty, synetetyczne witaminy: witaminę E, witaminę C, tiaminę, ryboflawinę, witaminę B6, niacynę, witaminę B12, biotynę, kwas pantotenowy, oraz kwas foliowy. Smaczniej i zdrowiej będzie gdy nasze dziecko napije się owocowej (bez aromatów owocowych)  lub ziołowej herbatki lekko posłodzonej miodem.

Wody smakowe

Wydawać mogłoby się, że wody smakowe to świetna alternatywa dla czystej wody. Nic bardziej mylnego. Co prawda napoje te reklamowane są one jako pozbawione konserwantów i barwników ale ilość zawartego w nich cukru sprawia, że na pewno nie powinny stanowić sposobu na gaszenie pragnienia najmłodszych. 0,5 l najbardziej popularnej wody smakowej dla dzieci to ok. 5 łyżeczek cukru.

Coca-cola i inne słodzone napoje gazowane

Coca – cola to napój, którego dzieci nie powinny pić wcale. Niekorzystnie wpływa na uzębienie, na żołądek i gospodarkę wodno – elektrolitową (czyli prawidłowy poziom nawodnienia organizmu). Zawiera kofeinę, która może powodować stany lękowe u dzieci, nerwowość, problemy z koncentracją a także problemy z zasypianiem. Inne słodzone napoje zawierają znaczne ilości cukru (nawet do 4 łyżeczek w szklance), sztucznych aromatów czy barwników, które mają destrukcyjny wpływ na układ nerwowy dzieci.

Słodkie płatki do mleka, kakao rozpuszczalne

Dzieci je uwielbiają a rodzice często kupują bo z reklamy dowiadujemy się, że dzięki nim nasze dzieci będą miały mnóstwo energii przez cały poranek. Owszem, ilość znajdującego się w nich cukru zapewni energię ale na pewno na bardzo krótko a później samopoczucie dzieciaków znacznie się pogorszy.

Również witaminy, którymi chwalą się na opakowaniach producenci są produktami syntetycznymi ponieważ te naturalne, które znajdowały się w substratach wyjściowych są niszczone podczas przetwarzania. Dodatkowo takie płatki i kakao rozpuszczalne są dosładzane syropem glukozowo – fruktozowym, który wg najnowszych badań jest przyczyną powstawania otyłości wśród dzieci.

Jeżeli nie wyobrażamy sobie jednak śniadania bez chrupania możemy przygotować domową, czekoladową granolę, która z powodzeniem zastąpi "kuleczki"

 

Granola czekoladowa

Dmuchane pieczywo

W skład „prawdziwego” chleba powinna wchodzić mąka, woda, zakwas (ewentualnie drożdże), sól i dodatki np. ziarna, mak, sezam itp. Niestety tak chętnie jedzone przez dzieci „marketowe” bułeczki w swoim składzie mają zdecydowanie więcej składników i to niekoniecznie takich jakie chcielibyśmy podawać swoim dzieciom. Pieczywo w markecie przygotowywane jest z głęboko mrożonego ciekłym azotem ciasta, które w magazynach sklepowych leży przez kilka miesięcy. Aby przez ten czas nic się z nim nie stało producenci dodają do niego mnóstwo ulepszaczy i konserwantów. Jeżeli zagłębimy się w skład pysznie pachnącej marketowej bułeczki znajdziemy w nim: fruktozę lub syrop kukurydziany - powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej, gluten pszenny  - zakłóca procesy hormonalne i wydalnicze w organizmie, dwutlenek siarki – może powodować problemy trawienne, nudności, biegunki, utrudnia wchłanianie witamin z grupy B, kwas sorbinowy – może powodować alergie, węglan wapnia – w dużej ilości powoduje zaparcia i bóle brzucha, kwas cytrynowy – może powodować alergie, siarczan wapnia, siarczan amonu – mogą powodować problemy żołądkowe, fosforan wapnia, mąka sojowa oraz względnie nieszkodliwe emulgatory, karmel, chlorek amonu, witamina C.

Im dłuższy skład na etykiecie chleba czy bułki tym szybciej powinniśmy odłożyć ją na półkę.

Przygotowanie domowych bułeczek naprawdę tylko na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowane choć oczywiście w sklepach możemy znaleźć bardzo dobrej jakości pieczywo wypiekane wg tradycyjnych receptur.

Domowe bułki orkiszowe

Owocowe jogurty, serki, deserki mleczne.

100 g jogurtu czyli niecały mały kubeczek  może zawierać nawet 3 łyżeczki cukru. Żeby strawić taką ilość organizm musi wykorzystać wiele mikroelementów w tym również wapnia, a przecież to ze względu na ten składnik podajemy dzieciom jogurt.

Dodatkowo owoce a dokładniej wsady owocowe w jogurtach „poprawiane” są przy pomocy sztucznych barwników i aromatów a same jogurty zagęszczane są modyfikowaną skrobią lub mlekiem w proszku.

Słodycze: wafelki, batoniki, ciasteczka

Trudno im się oprzeć i oczywiście nie ma konieczności aby całkowicie z nich zrezygnować. Trudno nam wyobrazić sobie dzieciństwo bez słodyczy ale skład wafelków, batoników czy sklepowych ciasteczek na pewno nie zachęca do tego aby zbyt często gościły w diecie dzieciaków.

A są to głównie cukier (60%) i tłuszcz (30%). 100 g tego produktu to ok. 500 kcal (dzienne zapotrzebowanie przedszkolaka to ok. 1600-2000 kcal). Trudno się dziwić, że po zjedzeniu takiej porcji nasze dziecko nie ma już ochoty na obiad.

Tłuszcze zawarte w gotowych słodyczach ze względu na swoją budowę chemiczną są niebezpieczne dla zdrowia. Do produkcji słodyczy w skali przemysłowej stosuje się wysokooczyszczoną mąkę pszenną, mleko w proszku, jajka w proszku, emulgatory sojowe i substancje spulchniające.

Domowe ciastka są zdecydowanie lepszą alternatywą

Domowe ciastka owsiane

Domowe batoniki owsiane

Orzechowo-czekoladowe kremy do pieczywa

Wbrew telewizyjnej reklamie kremy te nie są cennym źródłem zdrowych orzechów i dobrego kakao. Głównym składnikiem takich kremów są tłuszcze (nierzadko utwardzane tłuszcze roślinne) i cukier. Zbyt częste jedzenie takich kremów znacznie podwyższa wartość kaloryczną jadłospisu i może zwiększać ryzyko nadwagi i otyłości wśród dzieci.

A przecież pysze kremy czekoladowe również możemy przygotować samodzielnie

Domowa nutella

Czekoladowy krem z awokado

Niestety na tym ta lista się nie kończy - już niedługo postaramy się przedstawić Wam inne produkty, które w jadłospisie dzieciaków powinny pojawiać wcale albo bardzo okazjonalnie.

 

odżywanie dzieci, czego nie powinny jeść dzieci, zdrowie dziecka, Dietetyk Ozorków, dietetyk Zgierz, dietetyk Chojna, dietetyk Gorzów

Najbardziej polecane

Strefa Light - separator
Chrońmy zdrowie dzięki kolorom

Chrońmy zdrowie dzięki kolorom

Strefa Light - separator

05.01.2015

czytaj więcej
Zachęcamy Klientów GS Ozorków do świadomych wyborów

Zachęcamy Klientów GS Ozorków do świadomyc...

Strefa Light - separator

22.08.2016

czytaj więcej
Dziennik spożycia żywności

Dziennik spożycia żywności

Strefa Light - separator

07.07.2016

czytaj więcej
Noworoczne postanowienia

Noworoczne postanowienia

Strefa Light - separator

01.01.2018

czytaj więcej

Zachęcamy do lektury naszych artykułów, w których znajdziecie ciekawe informacje na temat odżywiania, wpływu tego co jemy na nasze samopoczucie i nie tylko. Zapraszamy!!!

DOŁĄCZ DO NAS

Love it Join Us

Pobierz i prześlij dalej

Dziękujemy

Kontakt Gorzów

Jana Pawła II 82 i (Black Pearl Spa)

Poniedziałek 10.00-20.00

 

Kontakt Chojna

ul. Słoneczna 35

Środa 8.30-19.00
Piątek 8.30-15.00
 

Kontakt Ozorków

Plac Jana Pawła II 1/1

Poniedziałek 10.00-20.00
Środa 10.00-20.00
Piątek 10.00-20.00